Radiowe Centrum Kultury Ludowej

"Pieśni z Kożyna", Wydawnictwo Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia

Ostatnia aktualizacja: 06.02.2020 13:31
Laureat drugiej nagrody w konkursie na Fonogram Źródeł Roku 2011.
Pieśni z Kożyna, WydawnictwoStowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia
"Pieśni z Kożyna", Wydawnictwo Stowarzyszenie Dziedzictwo PodlasiaFoto: mat. pras.

Niedaleko Bielska Podlaskiego, w dolinie górnej Narwi leży wieś Kożyno. Tu mieszkają dwie ludowe śpiewaczki – Maria Denisiuk i Maria Jakimiuk. Ich życie wypełniała muzyka – śpiewały przy różnych okazjach. I choć najlepsze  lata mają już za sobą (obie panie urodziły się w 1928 r., nagrania zrealizowano w listopadzie 2011 r.), to wciąż żywa pamięć zachowała repertuar, którego bogactwa i różnorodności  pozazdrościć może niejedna śpiewaczka. Maria Jakimiuk w dzieciństwie często śpiewała z ojcem, Maria Denisiuk - z mężem, który był obdarzony pięknym głosem.

Wspólnie śpiewają kilkadziesiąt lat, zgodnie z lokalną tradycją - na głosy: Maria Jakimiuk prowadzi melodię  pieśni, śpiewa wyższym głosem, Maria Denisiuk (jak sama mówi) lubi basowati, wtorati – a więc wtóruje głosem niższym. Najchętniej śpiewaczki wykonują pieśni obrzędowe i liryczne: pieśni weselne, koladki (pieśni życzące, śpiewane młodemu małżeństwu i ich pierwszemu dziecku), wesnianki, pieśni żniwne, miłosne, żartobliwe, przyśpiewki, a także popularne pieśni ukraińskie i rosyjskie. Język, którym się posługują, dialektolodzy zaliczają do gwar języka ukraińskiego. Obie panie chętnie też opowiadają o roli i miejscu tych pieśni w obrzędzie czy zwyczaju. Wspominają dawne czasy, kiedy śpiew towarzyszył im w codziennym życiu, przy pasieniu krów, pracy w polu (przy kopaniu ziemniaków, sianokosach, żniwach). Te opowieści świetnie dopełniają i komentują materiał muzyczny, osadzają pieśni w odpowiednim dla nich kontekście.

To wielki walor tej płyty, stanowiącej ważny dokument ginącej tradycji, odchodzącego świata. Będą do tych nagrań sięgać badacze, a także miłośnicy dawnego, archaicznego śpiewu i tradycyjnej kultury tej części Podlasia. A o tym, jak mogą brzmieć te pieśni współcześnie wykonywane przez młode pokolenie - przekonują dołączone do płyty trzy pieśni z Kożyna śpiewane przez białostocką grupę „Południce”. Anna Szotkowska

„Pieśni z Kożyna, płyta CD przygotowana przez Julitę Charytoniuk i wydana przez „Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia” jest szczególnym sukcesem fonografii pieśni ludowych w Polsce. Prezentuje repertuar z pogranicza etnicznego, pod względem językowym zbliżony do dialektów ukraińskich, ale melodycznie bliski też tradycji białoruskiej. Słowiański profil widoczny jest w proporcjach wyboru pieśni, w przewadze pieśni obrzędowych weselnych, kolęd życzących. Znamienna jest początkowa pieśń wiosenna, wiosna otwierała bowiem dawny agrarny cykl roku obrzędowego w Słowiańszczyźnie wschodniej.

Piękny jest ludzki wymiar tego wydawnictwa. Oto dwie, zżyte i wspierające się wzajemnie seniorki, filary kultury śpiewu we własnej społeczności, przekazują słuchaczom swój sposób życia – śpiew, nadal dzielny pod względem głosowym.

Walorem płyty jest znakomita jakość techniczna nagrań, która uwydatnia dwugłosowy styl śpiewu; tylko szczególnie archaiczne pieśni weselne śpiewane są jednogłosowo. Przejrzystość rejestracji dwugłosu jest faktem wdzięcznym dla transkrypcji nutowych i badań naukowych, etnomuzykologicznych. Bogata poznawczo płyta będzie trwałą częścią dyskografii wschodniosłowiańskich tradycji muzycznych w Polsce. Akcentem odnowy są trzy pieśni wykonane przez przedstawicielki młodej generacji. Świadczy to zarówno o potencjale artystycznym utrwalonego fonograficznie repertuaru jak i o otwartości na śpiew wśród młodzieży na wschodnich połaciach Polski. Opracowanie graficzne jest interesujące i należy do zupełnie udanych (brakuje tylko podania czasu trwania pieśni).

Życzyć by należało więcej takich dźwiękowych „portretów” z Podlasia jak i innych części kraju, monograficznych płyt poświęconych poszczególnym śpiewakom i instrumentalistom ludowym. Tego typu wydawnictwa płytowe, znane np. w Europie północnej od lat siedemdziesiątych XX w., są u nas możliwe do zrealizowania także dziś (jak np. ostatnio wydany portret Stanisława Fijałkowskiego, śpiewaka z Chrzanowa na Roztoczu Lubelskim w serii In Crudo Stowarzyszenia „Dom Tańca”).” Piotr Dahlig

Materiał muzyczny zaprezentowany na płycie to pieśni świeckie. Znajdują się tutaj zarówno utwory obrzędowe, jak i liryczne, które panie Maria Denisiuk oraz Maria Jakimiuk, bohaterki tej płyty, śpiewają najchętniej. Znalazły się tu m.in.: wesnianka "Idy doszczyku", pieśń żniwna "Oj czyja to wołoka", bogaty i różnorodny wybór pieśni weselnych, koladki - pieśni życzące śpiewane młodemu małżeństwu i pierwszemu dziecku, jakie im się urodziło. Nie zabrakło też utworów lirycznych - miłosnych i żartobliwych oraz przyśpiewek. Ważnym elementem płyty są również komentarze wykonawczyń do śpiewanych utworów i sytuacji, w jakich je wykonywano.

Utwory 1-35 w wykonaniu Marii Denisiuk i Marii Jakimiuk (utwór nr 15 solo Marii Denisiuk) zostały zarejestrowane w Kożynie w listopadzie 2011.

Utwory 36-38 w wykonaniu grupy Południce nagrano w kwietniu i listopadzie 2011 r. W nagraniach udział wzięły: Anna Błachno, Julita Charytoniuk, Bożena Gawryłkiewicz, Urszula Komsta, Maria Łazor, Magdalena Wieremiejuk, Maria Żynel.

Południce to nieformalna grupa, śpiewająca ze sobą od połowy 2008 roku. Wykonuje głównie pieśni polskie i ukraińskie. W ostatnim czasie skupia się na repertuarze podlaskim z południowej Białostocczyzny m.in. ze wsi Kożyno, starając się zachować lokalny styl wykonawczy.

Lista utworów

  1. Idi doszczyku (ohulka - pieśń wiosenna)
  2. O pasieniu i śpiewaniu
  3. Posieju ja ohuroczki (pieśń liryczna)
  4. Dolina, dolinuszka (pieśń liryczna)
  5. Noczka tychuseńka (pieśń liryczna)
  6. O pieśni "Iszli Lachi na try trachi"
  7. Iszli Lachi na try trachi (pieśń liryczna)
  8. O wołoce
  9. Oj, czyja to wołoka (pieśń żniwna)
  10. O perepelici
  11. Poszła mati na sioło (pieśń taneczna, tzw. hreczaniki)
  12. Kowała zazula (pieśń weselna)
  13. Steletsia ziele (pieśń weselna)
  14. Zelony jawuor (pieśń weselna)
  15. Oj, tam na dworie (pieśń weselna, sieroca)
  16. O pieśni "Kolesom soneczko"
  17. Kolesom soneczko (pieśń weselna)
  18. O weselnych pieniądzach
  19. Chodi matulu (pieśń weselna)
  20. Oj, kazała ż ty (pieśń weselna)
  21. Oj, czyji to prydanoczki (pieśń weselna)
  22. O współczesnym weselu
  23. My do was pryjiechali (pieśń weselna)
  24. Ne żurysia Nadieczko (pieśń weselna)
  25. O kolędowaniu
  26. A w pana Karola (koladka - pieśń życząca)
  27. Oj, jasna, krasna (koladka - pieśń życząca)
  28. O kolędzie dla dziecka
  29. Oj, po pryzbonci (koladka - pieśń życząca)
  30. Werba, werba (pieśń liryczna)
  31. Ach, wy diewicy, krasawicy (pieśń liryczna)
  32. O "Tumbie"
  33. Stawtie uszki na makuszki (przyśpiewki)
  34. Oj, do domu, bałamuto (pieśń żartobliwa)
  35. O pieśni "Oj, do domu, bałamuto"
  36. Dolina, dolinuszka (grupa Południce)
  37. Ach, wy diewicy, krasawicy (grupa Południce)
  38. Oj, po pryzbonci (grupa Południce)

***

Skład jury Fonogramu Źrodeł 2011:

- Małgorzata Małaszko-Stasiewicz: Dyrektor Programu 2 PR
- Anna Szewczuk - dziennikarz Programu 2 PR
- Anna Szotkowska - dziennikarz Programu 2 PR
- Piotr Kędziorek - kierownik RCKL, Program 2 PR
- Kuba Borysiak - dziennikarz Programu 2 PR

Jury przyznało Nagrodę Specjalną wysokości 2 tysięcy złotych Wydawnictwu In Crudo za kontynuację serii wydawniczej ukazującej bogactwo i różnorodność ludowej tradycji muzycznej;
I nagrodę i tytuł Fonogramu Źródeł 2011 roku otrzymuje płyta „Jest drabina do nieba. Część druga” Wydawnictwa In Crudo;
II nagrodę jury przyznało płycie „Pieśni z Kożyna” wydanej przez Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia;
III nagrodę otrzymują ex quo płyty: „Stanisław Fijałkowski. Portret Śpiewaka” Wydawnictwa In Crudo oraz „Śpiewy, gwizdy, krzyki” Wydawnictwa Muzyka Odnaleziona.
Poza tym jury postanowiło przyznać wyróżnienia Miejskiemu Domowi Kultury w Kolbuszowej za płytę „Kuszenie Władysława” Kapeli Władysława Pogody oraz Stowarzyszeniu Krusznia za płytę „Muzyka Pojezierza Sejneńskiego”.


Zobacz więcej na temat: Nowa Tradycja